beroepsmilitair naar yogadocent.pngyoga Ingrid.png

Van beroepsmilitair naar yogaleraar

Dank je voor jouw interesse in yoga en veel leesplezier op mijn pagina.

Namaste,

Theo Smits

Mijn weg naar Yoga

Vanaf 1976 ben ik via een lange weg van oosterse verdedigingskunst (Pencak Silat en Shaolin Kempo), Fitness, Body Building en Pilates op het yogapad terecht gekomen. Ik dacht altijd dat yoga een hele rustige vorm was waarbij ik het beeld had van mensen in oranje gewaden die in een kring zaten te mediteren. Overigens is dat ook fantastisch.

Theo Yoga 1.png

Tijdens mijn Kempolessen kreeg ik van mijn leraar al vaak stretchoefeningen en ik merkte dat ik dat heel bijzonder vond. Ik kon me beter concentreren, het gaf rust en ik voelde me soepel. Zou dit nou yoga zijn? In de speurtocht die volgde kwam ik uit bij Ashtanga Yoga.

In 2006 zag ik voor het eerst een demonstratie van David Swenson. Ik wist meteen dat dit voor mij de nieuwe weg zou worden die ik wilde inslaan. Ik werd verliefd op Ashtanga Yoga. Eerst heb ik lessen gevolgd en thuis honderden uren geoefend.
Daarna ben ik de lerarenopleiding bij David Swenson (Ashtanga Yoga) en Tonnie Goes (Ashtanga Power Yoga) gaan volgen. Daarna heb ik 3 jaar op rij de lerarenopleiding gevolgd bij Ashtanga Yoga Sangha Manju Pattabhi Jois, de zoon van Sri K. Pattabhi Jois (grondlegger van Ashtanga 
Yoga).

Yoga is voor mij a way of life geworden. Ik ben gestopt met vleeseten en leef veel bewuster.  Door Ashtanga Yoga werk ik aan mijn lichamelijke gezondheid, mentale gezondheid en maximale concentratie.

In 1981 ben ik beroepsmilitair geworden.

In die tijd had ik nooit kunnen bedenken dat ik ooit yoga leraar zou worden.

35 jaar later begeleid ik een majoor van de koninklijke landmacht met yoga.

Op 19 oktober 2016 staan de kranten vol met artikelen over yoga voor militairen.

Voor mij is hiermee de cirkel rond.

Graag wil ik mijn ervaring overbrengen op mijn leerlingen en docenten. Ik volg workshops en bijscholingen, lees veel over Ashtanga Yoga en merk dat ik door iedere dag yoga te beoefen telkens weer nieuwe vorderingen maak. Het is een oneindige boeiende weg die ik ben ingeslagen. Ik hoop dat, als mijn gezondheid het toelaat, ik nog heel lang mag genieten van de voordelen die Ashtanga Yoga mij te bieden heeft.

Ik verzorg in mijn yogaschool Yogaland in Oss Personal Yoga Traning, Ashtanga en Cross Yoga. 

Daarnaast verzorg ik workshops voor bedrijven, lezingen en inspiratiedagen.

Personal Yoga Training

Practice, practice, practice and al will come. Maar voordat het zo is dient er een gedegen plan van aanpak te worden gemaakt. Samen met jou ga ik dit plan van aanpak maken en vervolgens ga ik jou voorbereiden om yoga te integreren in het dagelijkse leven. Daarnaast biedt ik voldoende basistechnieken aan zodat je kunt instromen in de reguliere lessen. 

Techniek, voeding en leefstijl zijn de 3 pijlers in mijn aanpak. Duidelijkheid, veilgheid, structuur en eenvoud zijn hierbij mijn sleutelwoorden. 

IMG_5441.jpg

In reguliere lessen is er soms niet voldoende persoonlijke aandacht om goed in te gaan op individuele wensen. Personal Yoga Training is dan een oplossing.

Een Personal Yoga training is een les, die volledig wordt afgestemd op jouw wensen, doelstellingen en eventuele lichamelijke beperkingen. Er wordt gewerkt aan een nieuwe leefstijl, waarin de balans tussen lichaam en geest centraal staat.

IMG_5446.jpgIMG_5439.jpg

Werkwijze

We plannen eerst een vrijblijvend intake gesprek.

Hier in kijken we samen naar de doelstellingen, naar eventuele beperkingen, en op welk gebied er met Yoga meer balans aangebracht kan worden. Vervolgens wordt een schema op maat gemaakt. In dit schema kan naast verschillende vormen van Yoga zoals Ashtanga, Cross, of Awareness Yoga ook voeding verwerkt worden.

IMG_5438.jpg

De voordelen van Personal Yoga Training

  • De yogales is volledig aangepast aan jouw wensen
  • Aandacht voor medische problemen zoals blessures
  • Op het moment dat het voor jou uitkomt
  • Aandacht voor zaken als stress, overspannenheid, burn-out, chronische condities en persoonlijke behoeften
  • Een nieuwe balans in jouw leven

Heb je interesse in een vrijblijvend intake gesprek, stuur dan een mail naar info@theosmits.nl of bel naar 06-46077524 

yogaland klein.png

Achtergrondinformatie:

Extra:


Wat is Ashtanga Yoga?

Ashtanga Yoga vindt zijn oorsprong in India. Het is een dynamische vorm van yoga, die bestaat uit een aantal vaste series van oefeningen. Een oefening heet een asana in het Sanskriet en betekent houding. Om van de ene houding naar de andere te gaan, maak je een beweging, een vinyasa. Deze flow van houdingen en bewegingen wordt ook wel poweryoga genoemd. Door een diepe en bewuste ademhaling verbind je lichaam en geest. Je richt je aandacht naar binnen, zodat je even niet meer bezig bent met de buitenwereld. Het geconcentreerd uitvoeren van deze houdingen en bewegingen geeft een verdieping in jezelf. Het is als het ware een meditatie in beweging.

Terug naar top


Wat is de geschiedenis van Ashtanga Yoga?

Ashtanga Yoga is weer tot leven gewekt in 1927 door Pattabhi Jois en Sri Krishnamachary, twee gerenommeerde Sanskriet geleerden. Zij ontdekten een manuscript, genaamd Yoga Korunta, in de universiteitsbibliotheek van Calcutta. In dit manuscript beschrijft Vamana Rishi, een ziener, de Ashtanga Yoga.

3211275013_9ccb2e941b.jpg

Sri K Pattabhi Jois, grondlegger van Asthanga Yoga


Terug naar top

Hoe komt Ashtanga Yoga in het westen?

In de jaren zestig en zeventig reisden steeds meer mensen uit het Westen naar India op zoek naar alternatieve geneeswijzen. Enkelen trainden met Pattabhi Jois, één van de grondleggers van Ashtanga Yoga. Zo is later Ashtanga Yoga in het Westen geïntroduceerd. Het is inmiddels populair geworden in veel landen, vooral nu mensen zoeken naar een holistische benadering van gezondheid en fitheid.

Terug naar top


Wat is het effect van Ashtanga Yoga?

Ashtanga Yoga draagt bij aan de heling van spanningen en angsten, die ieder van ons in zijn systeem heeft opgeslagen. Tijdens het beoefenen van Ashtanga Yoga ontstaat er een bijzondere warmte in het lichaam. Deze warmte wordt ook wel prana, levensadem genoemd. De temperatuur van het bloed stijgt en zorgt voor een betere doorbloeding van het lichaam. Dit heeft een positief effect op de gewrichten, organen, spieren en zenuwen. De betere doorbloeding neemt op langere termijn onzuiverheden, blokkades, ziektes en pijnen weg, die veroorzaakt worden door emoties en spanningen.

Terug naar top


Voor wie is Ashtanga Yoga geschikt?

Je hoeft niet jong, dun, flexibel, sterk of in goede conditie te zijn om met Ashtanga Yoga te beginnen. Alles wat je nodig hebt, is een dosis nieuwsgierigheid en het voornemen om je prettiger te willen voelen. Tijdens de lessen worden de yogatechnieken aangeleerd en verdiept. Belangrijk is daarbij dat elke deelnemer de variatie kiest die op dat moment voor hem of haar het meest geschikt is.

“Practice, practice, practice and all will come” (Pattabhi Jois)

Terug naar top


Hoe ziet een les eruit?

Een Ashtanga Yogales bestaat uit een serie oefeningen. We beginnen met staande houdingen. Hieraan wordt veel aandacht besteed, omdat ze het zelflerend vermogen van het lichaam stimuleren. Daarna komen balanshoudingen, liggende houdingen en omgekeerde houdingen, ook wel inversies genoemd. Wie meer gevorderd is, kan afsluiten met een hoofdstand. De les eindigt met een ontspanning, soms gevolgd door een zittende meditatie. De lessen zijn effectief voor iedereen, ongeacht ervaring. Er is veel aandacht voor de deelnemers. Zij worden intensief en waar nodig begeleid in het leren en beoefenen van de verschillende Ashtanga Yogahoudingen.

Terug naar top


Ashtanga Yoga en Theo Smits

Ik volgde de Ashtanga Yoga lerarenopleiding (1e en 2e serie) volgens de leer van Pattabhi Jois bij zijn zoon Manju Jois.

Daarnaast heb ik opleidingen gevolgt bij David Swenson, David Williams en Robert Boustany.

Vooraanstaande Ashtanga leraren in de Yogawereld.


Theo Smits en Manu Jois (zoon van Sri K Pattabhi Jois, grondlegger van Asthanga Yoga)

Terug naar top

Theo Smits

Teugenaarsstraat 1
5348 JA Oss
06 46077524

info@theosmits.nl

www.theosmits.nl

Terug naar top


De acht geledingen van Ashtanga yoga

De acht geledingen (ashtanga) worden beschreven in de Yoga soetra's.
Het betreft de volgende niveaus:

  • Yama: verwijst naar de vijf onthoudingen
    • Ahimsa: geweldloosheid
    • Satya: waarheid
    • Asteya: niet stelen
    • Brahmacharya: kuisheid
    • Aparigraha: afzien van bezittingen
  • Niyama: verwijst naar de vijf voorschriften
    • Shaucha: lichamelijke reinheid
    • Santosha: bron van de allerhoogste vreugde
    • Tapas: brandende ijver
    • Svadhyaya: zelfbeschouwing
    • Ishvarapranidhana: overgave tot de aanbidding van Ishvara
  • Asana: lichamelijke oefening
  • Pranayama: ademhaling
  • Pratyahara: terugtrekking in de zintuigen
  • Dharana: concentratie
  • Dhyana: meditatie
  • Samadhi: volledige overgave

Terug naar top


Richtlijnen asana’s

Er zijn traditionele richtlijnen met betrekking tot de asana’s, zoals:

  • Drink een glas vers water vóór het uitvoeren van de asana’s.
  • Zorg dat je maag leeg is. Gebruik twee uur voor de asana’s zware maaltijd en één uur voor de asana’s een lichte maaltijd.
  • Asana's zouden altijd vroeg in de morgen moeten worden uitgevoerd. Als dit niet mogelijk is, dan is de beste tijd 's avonds rond zonsondergang.
  • Het volgende voedsel zou vermeden moeten worden: vet, erg droog en erg warm voedsel, restanten en een overmaat aan voedsel.
  • Er moet geen kracht of druk worden gebruikt bij het uitvoeren van de asana's.
  • Ga na het uitvoeren van de houdingen niet de kou in.
  • De ademhaling moet gecontroleerd gebeuren en indien mogelijk altijd door de neus.
  • De asana's worden in een goed verlichte, schone en geventileerde ruimte uitgevoerd. Er moet een vredige sfeer heersen.
  • De voeten dienen gewassen en verzorgd te zijn voor aanvang van de asana’s.
  • Gebruik geen geurtjes in verband met een eventuele allergie van medecursisten.
  • Wees 5 minuten voor aanvang van de asana’s in de yogazaal aanwezig.

Terug naar top


Bezinning

Er is één ding, dat als het gekoesterd en regelmatig toegepast wordt,
zal leiden tot een diepe spirituele intentie,
tot vrede, tot opmerkzaamheid en helder begrip,
tot visie en kennis, tot een gelukkig leven hier en nu.
Wat dat ene ding is?
Het is opmerkzaamheid die op het lichaam gericht is.
- Boeddha (ca. 563 - 483 v. Chr.)

Terug naar top

Interessante links:

Terug naar top